Experts i professionals de la restauració convidaran a reflexionar sobre el sector a FòrumLab

A l’espai de Fòrum Gastronòmic Barcelona es presentaran tendències i casos d’èxit

Sostenibilitat, digitalització i negoci seran els eixos del programa de conferències breus orientades a la restauració que professionals de renom desenvoluparan a l’espai FòrumLab de Fòrum Gastronòmic Barcelona 2019. Durant tres jornades -del 18 a l’20 de novembre- s’animarà a indagar sobre el moment que viu aquesta indústria a través de la presentació de tendències, casos d’èxit i novetats.

FòrumLab arrenca aquest any amb la voluntat d’esdevenir un pilar per a la innovació gastronòmica, que aculli diferents representants de sector d’una manera transversal, alhora que es consolida com un referent tant dins de la sala com en la restauració en general.

El programa d’FòrumLab -coorganitzat per Fundació Alícia, Clúster Foodservice i ElTenedor- constarà de 28 conferències i una taula rodona, en què intervindran un total de 35 experts de l’àmbit empresarial, culinari, acadèmic i agrícola. Les ponències, que comptaran tant amb un vessant pràctic com teòric, estaran dividides en tres eixos temàtics principals: gestió i negoci, digitalització i sostenibilitat orientada a la restauració.

Com destaca Pep Palau, codirector de Fòrum Gastronòmic Barcelona, ​​“en aquest nou espai no es cuinarà ni es tastarà res, ja que està dedicat en exclusiva a reflexionar sobre com innovar en un sector que està en permanent transformació”. A més, Palau destaca que FòrumLab “està pensat perquè tingui continuïtat en properes edicions”.

Sostenibilitat ambiental, territori i rendibilitat

El bloc temàtic dedicat a la sostenibilitat, impulsat per la Fundació Alícia, “donarà respostes sobre el que hem de menjar tenint en compte factors de sostenibilitat ètica i ambiental, però sense oblidar el context personal de cada individu i el factor territori. A més, es parlarà sobre si és econòmicament rendible ser sostenible, amb el focus posat en la restauració”, explica Núria May, responsable de projectes de Patrimoni Agroalimentari, Gastronòmic i Sostenibilitat de la Fundació Alícia.

La primera sessió, El menjar del futur. Aliments de la terra, comptarà amb una ponència sobre territori, alimentació i canvi climàtic de la mà de Marta Guadalupe Rivera (Universitat de Vic). A més, Xavier Pellicer (Restaurant Xavier Pellicer) parlarà sobre agricultura biodinàmica en l’alta cuina verda, i el pastor d’ovelles Jaume Montanuy explicarà el model de ramaderia sostenible de l’ovella xisqueta a la comarca catalana del Pallars Jussà.

El segon dia, El menjar de el futur. Aliments del mar, acollirà la participació de Josep Lloret (Universitat de Girona), qui parlarà sobre peixos, estacionalitat i nutrició; Inmaculada de Benito (Iberostar Group) exposarà l’estratègia per salvar els oceans Onada de Canvi, i Marc Puig-Pey (Fundació Alícia) es centrarà en la pesca sostenible a la cuina del restaurant.

Durant la sessió Com fer que la sostenibilitat sigui sostenible (econòmicament), Toni Massanés (Fundació Alícia) i Anna Gallart (Consell Comarcal de l’Alt Urgell) explicaran projectes reals duts a terme basats en l’economia circular i els productes del territori; Susana Aragón (Cèntric Gastrobar) desenvoluparà què són les 3P de la sostenibilitat al restaurant -People, Product & Planet-, Manel Casanovas (El Miracle) explicarà la seva experiència sobre si és utopia o realitat ser sostenible en el territori rural, i Ferran Barreiro (Lasal del Varador) narrarà la seva pròpia història i experiència durant la creació d’un restaurant els productes, arquitectura, energia i gestió de residus són sostenibles.

Estratègies de gestió i negoci

Dins el bloc de gestió i negoci, impulsat per Clúster Foodservice, “es presentaran models per impulsar les vendes i augmentar la rendibilitat, així com eines que incrementen la recurrència i la fidelització d’un local, a través de casos reals d’èxit que conscienciïn a els restaurants de la importància de ser digitals“, explica Alejandro Utrera, mànager de Clúster Foodservice.

A la primera sessió, Què fer per vendre més, hi participaran Àlex Ros (restaurant Xarlot & Ilda’s Town Beer), que parlarà sobre la diversificació en el món de la cervesa, Sergi Mas (Sopa), que aproparà als assistents a l’món de l’oferta vegetariana i saludable, i Mariano Najles (Les Muns), la ponència se centrarà en la innovació enfocada als productes tradicionals.

Durant la segona jornada, sota el títol Què fer per guanyar mésSònia Gasa (Retailtech) explicarà com dinamitzar la gestió de l’oferta per incrementar la rendibilitat, Gemma Vidal (UDON) parlarà des del punt de vista de la seva experiència com a responsable de recursos humans sobre la conversió en oportunitats dels problemes de gestió de personal, i Pedro Corredor (Hilton Hotels Resorts) analitzarà l’optimització de la cuina com a forma de maximitzar els beneficis.

A la sessió La fidelització del client, el gran repteDaniel Requena (Imperfect Restaurant) se centrarà en la responsabilitat social corporativa, Juanjo Martínez (Lola & Co) explicarà com la fidelització millora la rendibilitat d’un negoci en l’era digital, i Víctor Quintillà (Lluerna Restaurant) donarà la seva visió com a cuiner i propietari sobre la importància d’oferir varietat per fidelitzar el client.

Maximitzar les oportunitats de la digitalització

Durant el bloc enfocat a la digitalització, impulsat per ElTenedor, “es tractaran temes tan rellevants per als restaurants com la reputació en línia, la gestió eficaç d’un negoci gràcies a les noves tecnologies o com la digitalització ajuda a acabar amb el temut no-show”, argumenta Rafael Casas, director comercial d’ElTenedor.

A la primera sessió, On són i què volen els teus clients, el gurú d’Instagram Phil González explicarà com fer servir aquesta xarxa social per seduir per la vista i conquerir per l’estómac, Juan Manuel Barberà (Gastronomoyviajero.com) desvetllarà en què pensen els clients, Oskar García (Food Fighters) dirigirà una ponència titulada ReputacciON, i Sergio i Javier Torres (Cocina Hermanos Torres) explicaran la seva proposta de cuina digital.

La segona jornada acollirà la taula rodona El futur és digital o no serà, en què participaran Nan Ferrer, de Campus de Turisme, Hoteleria i Gastronomia de la Universitat de Barcelona; Idoia Calleja, directora de Màsters i Cursos del Basque Culinary Center; Sílvia Hofmann, CEO de Hofmann; i Manel Morillo, soci fundador de ConGusto.

Finalment, a Ser o no ser digital, guanyar o perdre dinersMiguel Bonet (Anson & Bonet) explicarà quins són els elements digitals bàsics per triomfar al restaurant i Abraham Martín (elTenedor) donarà les claus per evitar la pèrdua de clients.

Fòrum Gastronòmic Barcelona 2019, organitzat per Fira de Barcelona a través de la seva societat Alimentaria Exhibitions conjuntament amb Fòrum Gastronòmic, ocuparà completament el pavelló 8 de recinte Montjuïc de Fira de Barcelona, ​​amb 6.000 m2 de superfície expositiva neta i 4.000 m2 de espai dedicat a activitats. En total, hi participaran més de 300 empreses expositores i s’espera la visita d’al voltant de 30.000 professionals de sector de la restauració i la gastronomia. Sota el lema ‘(Re)pensar la gastronomia’, el saló convidarà a la introspecció sobre el moment culinari actual.